Tips Diet

Assalamualaikum
ok skang aku nak cerita tentang diet. maybe ada antara kita yang suka sangat nak jadi kurus atau kelihatan kurus

tapi masih x temui cara yang berkesan untuk kawal nafsu terhadap makanan kan. Sama la macam aku, malah aku lagi la dah sampai tahap kronik dah. disebabkan aku ni hanya berketinggian 145cm dan berat plak sebanyak 52 kg . jadi ape perasaan korang ?

sangat gemokkk kann ? hahahaa memang pun tapi masalahnya aku x rasa pun tu satu masalah time tu
aku sedo je seluo dah x muat , baju sume dah sendat , pipi makin tembam ,perut berlapis2 hehehe

then start bulan pose 2013 aku mulakan berdiet secara x sengaja.
bermula dengan TANPA NASIK. aku bukak pose, minum air banyak2 n ratah lauk2.
ok mari kita lihat tips yg agak berkesan bagi aku hingga pada dec 2013 berat aku trun dan makin trun pada 48kh--------> april 2014 berat aku 40kg

memang agk lambat n makan masa tapi kulit aku x lendut n kesihatan aku x terganggu. sebab aku diet secara sihat. tu yg paling penting,,

1. Kurangkan nasik

Ambil nasik tiap2 hari mcm bese cuma kurangkan kuantiti. Memula korang kurangkan kuantiti nasik tu . contoh salu makan 3 senduk korang kurangkan 2 senduk. and kalo sehari makan lengkap pagi, tgahari, petang n mlm... maka kurangkan lah kepada makan wktu pg n ptg je.

2. Jangan makan malam

Tips yg sangat penting.. n korang mesti mesti dan mesti buat. ni bukan je akan buatkan korang kurus malahan akan menjana kesihatan dan cara pemakanan yg sihat jugak. semua orang tawu mkn selepas jam 7 mlm adalah x elok utk kesihatan. waktu mlm kalo dah lapo sangat ckup makan 4 keping biskut n secawan melo O. ok ni semua tips diet yg aku sendiri amalkan.
kalo rasa malas nk buat utk diet blh je buat utk kesihatan diri sendiri

3. Bersenam 3x seminggu

Amalkan ok. bersenam sama ada masuk gym, berjoging atau bersukan macam maen badminton ke ,bola jaring, bola baling. So far aku ni xla aktif bersukan kat sek n kat U.. tapi aku suka maen bdminton, msk gym n berjoging. kat USM tu aku suka round kat bukit Sollat tu lepas habis joging.. perghh memang la bes tgok view dari atas bukit tu sambil keringkn peluh.

4. Pemakanan sihat

Bila bercakap je sal pemakanan sehat org mesti pk nasek putih, sayur je. Sebenonye banyak je gaya pemakanan sehat yg sedap n kita boleh amalkan. aku bg cth utk semua sesi makanan ye

- PAGI : nestum / cornflakes dgn susu tanpa gula / roti bakar + jem / roti bakar + telur spruh msk /     oat+nestum+susu / 3 keping roti + melo panas

- TENGAHARI : Nasik putih sesenduk + sayur 2 senduk / nasek+sup sayur+ikan gulai masam@singgang /bihun singapore ( kurang minyak berbnding bihun biasa)

- PETANG : nestum/bubur ( kalo x amek mkn tghari) /oat+biskut sayuran/melo panas+roti/snek

ok tu jela makanan aku skg ni hehee n aku selalu je skip makan tgah ari. aku lg rela tido time tgahari sbb ngntok sblm bgun balik utk g kelas. and paling penting makan pg. kalo aku bgun lewat n xsempat nk sedia sarapan pun aku aku akn rembat bskut 2 peket n mkn masa dalam klas utk elakkan dapat gastrik.
berdiet berdiet jugak tp jgn sampai tahap nk bnuh diri plk. and aku akan timbang berat aku sebulan sekali

kebanyakkan org skg yg dah moden n berduet skit dyrang ska pkai sauna yg ada kat umah tu,, mcm dalam kotak tu atau kalo malas g jging kita boleh je buat zumba.
so.. selamat mencuba ye korang2 sumeee  !!

Comments

Popular posts from this blog

Desasiswa Cahaya Gemilang~

FYP and internship

Final Year di USM